پارکینگ

سایت تخصصی صنعت بیمارستان سازی در ایران حاوی نکات و مقالات جالب و مفیدی است که مقاله زیر با عنوان "پارکینگ سلامت محور" نوشته محمد رضا اردلانی را در انجا یافتم:



تبیین شاخصهای پارکینگ سلامت محور

گرچه اتومبیل ها در کشور ما بیش از 3 برابر استانداردهای جهانی در یک سال طی مسافت مینمایند ، و تآسف بارتر اینکه بیشترین سهم از این پیمایش ( حدود 70% ) تردد در شهر ها میباشد ، لیکن به هر حال فعال ترین خودروها نیز بیش از 10 ساعت در شبانه روز در حرکت نیستند و ما بقی زمان را در محلی میبایست پارک باشند .

علیرغم آمارهای متناقضی که وجود دارد ، اگر معدل حرکت و طی مسیر یک خودرو 20 هزار کیلومتر در سال و متوسط سرعت حرکت آن 40 کیلومتر در ساعت باشد ، طول ساعات حرکت یک خودرو حدود 400 ساعت در سال است و از مابقی مجموع 8760 ساعت یک سال ، حدود 8300 ساعت را یک خودرو نیاز به پارکینگ دارد . به این ترتیب واضح است که مدت زمان پارک خودرو به مراتب بیشتر از مدت زمان حرکت آن است .

برای هر خودرو دو جای پارک نیاز است ، یکی در محل سکونت صاحب خودرو و دیگری در محل کسب و کار و یا مراکز عمومی نظیر مراکز ( تجاری – اداری – درمانی – آموزشی - . . . ) که جای پارک های عمومی معمولآ در شب ها و ایام تعطیل بلا استفاده باقی بوده و برعکس، پارکینگ های مسکونی روزها کمتر استفاده میشوند .

انواع پارکینگ ها از نظر نوع استفاده عبارتند از پارکینگ های مراکزعمومی ( خدماتی و تجاری و درمانی ) – پارکینگ مراکز اداری – پارکینگ برج های مسکونی . پارکینگ ها را از نظر ساختار نیز به پارکینگ های روباز – پارکینگ سرپوشیده – پارکینگ طبقاتی – پارکینگ مکانیزهء عمودی و . . . تقسیم میکنند .

در طراحی هریک از پارکینگ های مذکور نکات فنی و محاسباتی و اقتصادی و ترافیکی و . . . مختلفی مد نظر قرار میکیرد ، لیکن بحث ما تبیین شاخص های یک پارکینگ سلامت محور است که بتوانیم با توجه به آنها یک پارکینگ تضمین کنندهء سلامتی انسان را شناسایی یا ایجاد نماییم . حفظ سلامتی انسان ها از بعد فیزیکی و روانی اصلی ترین دیدگاه این مقاله در تجزیه و تحلیل ابعاد گوناگون یک پارکینگ میباشد که شمه ای از آنها بشرح ذیل تقدیم میگردد

برای مطالعه ادامه مقاله اینجا کلیک کنید




No comments:

Post a Comment